Het oor wil ook wat - door Max Majorana.

mei 27, 2009

VIDEO: GRIZZLY BEAR - TWO WEEKS


Grizzly Bear is ongetwijfeld de band die momenteel de grootste buzz op internet veroorzaakt, en ik ben de beroerdste niet om daar mijn steentje aan bij te dragen danwel mijn graantje van mee te pikken.

Wat Gijsbert Kramer, popjournalist van de Volkskrant, op zijn weblog te zeggen heeft, is interessant. Hij vindt hun nieuwe album Veckatimest vrij goed, maar betreurt het dat de plaat al op voorhand (en dus ten onrechte) de hemel in is geprezen. Volgens hem is dat steeds vaker het geval bij 'langverwachte opvolgers' van albums die met terugwerkende kracht succesvol bleken - en daar mogen we het debuut van de New Yorkers, Yellow House, met daarop de culthit Knife, ook toe rekenen. De criticus is nogal snel geneigd zijn onoplettendheid, mogelijkerwijs te wijten aan de hedendaagse muzikale overvloed, op een bepaalde wijze te compenseren, en dit leidt tot een nieuw fenomeen, nl. dat van De Plaat Die We Graag Goed Willen Vinden.

Daar zit best wat in. Een gezonde dosis scepsis is hier op zijn plaats. Veckatimest is in mijn ogen bijvoorbeeld bepaald geen typisch 3voor12 Album Van De Week 21. Potentiƫle hitsingle Two Weeks wordt op diverse onbenullige fora 'nu al de zomerhit van 2009' genoemd, terwijl het nummer vorig jaar al in premiere ging. Illustratief is ook de IJmuider Courant, doorgaans geen koploper wanneer het gaat om scoops in de alternatieve mainstream, maar er ditmaal als de kippen bij om de veel- en tegerlijktijd nietszeggende vergelijking met Fleet Foxes te maken, die door tal van andere regionale redacties wordt overgenomen.

Ik heb Veckatimest zelf nog niet aandachtig genoeg beluisterd om er een weloverwogen oordeel over te vellen of om domweg te smijten met referenties. Dat geef ik toe, en dat is nu gemakkelijk. Two weeks is hoe dan ook inderdaad een ijzersterk nummer en de clip (ohja, de clip!) is, hoewel niet echt origineel, toch tamelijk opzienbarend vanwege de mooie effecten. Ik ben benieuwd of de laaiend enthousiaste reacties op Veckatimest ook hun optreden op Lowlands ten deel zullen vallen.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Yellow House is al tijden een favoriet bij mij, alhoewel ik altijd het gevoel heb gehad daar nogal alleen in te staan. Daarom ben ik ook behoorlijk verbaasd over de heisa (die ongetwijfeld nog zal toenemen na hun Lowlandsoptreden). Ik kijk uit naar dit album, heb het nog niet weten te bemachtingen, maar ben ook verrast, want ik heb nog een derde album van de groep in mijn archief? Kitty
(p.s. het geheime woord dat ik moet overtypen is vandaag Berevacu. Mocht iemand nog een folkgroepje op willen richten...)

Olav Abacus zei

je bedoelt waarschijnlijk horn of plenty? dat is volgens mij het debuutalbum, in de tijd dat grizzly bear nog geen groep was maar voornamelijk een solo-project van zanger ed droste.

ik heb hem inmiddels ietwat grondiger beluisterd en denk toch dat kramer gelijk heeft, d.w.z. het is geen echt topalbum, en je zou in zekere zin ook kunnen zeggen dat yellow house beter is, simpelweg omdat de aspiraties misschien minder hoog lagen. je hoort er naar mijn mening toch vanaf dat veckatimest een grootse opzet heeft, maar af en toe klinkt het te gekunsteld. two weeks is niet alleen het beste nummer van het album, maar ook een echte uitschieter, anders dan knife in verhouding tot de rest van yellow house.

berevacu, niet gek! heb jij eigenlijk een muzikaal verleden als in het spelen in bandjes?

Anoniem zei

ik heb een muzikaal verleden in het niet gediciplineerd genoeg zijn om een instument te leren bespelen en ik mag nu bij meldy peaches gaan schreeuwen en nu durf ik weer niet te mailen dat ik niet wil/durf (blij dat ze mijn telefoonummer niet heeft (a))

Blogarchief


zie ook http://www.damusic.be