Het oor wil ook wat - door Max Majorana.

maart 08, 2010

SPARKLEHORSE


Vandaag bereikte me het bericht dat Mark Linkous gisteren zelfmoord heeft gepleegd door zichzelf door de borst te schieten. Dat hebben de familieleden middels een persbericht laten weten. Even slikken. De Amerikaan heeft niet alleen hartverscheurend mooie platen gemaakt met zijn band Sparklehorse, maar ook goed productiewerk verricht voor Daniel Johnston en samengespeeld met Tom Waits, Radiohead en Flaming Lips. Een man met smaak en talent bovendien - niet zelden nam hij zijn albums helemaal in zijn eentje op. Na Jay Reatard en Vic Chesnutt is Linkous nu al de derde inspirerende muzikant uit het Amerikaanse indiecircuit die dit jaar overlijdt, en er een die me echt aan hart gaat; dat merkte ik toen ik vanavond Dreamt For Light Years In The Belly Of A Mountain opzette. Of zoals iemand reageerde op YouTube:
I'm really upset about this one... another great one lost, and another where the sadness of the music remains like a frightening early warning :'(
Houdt iemand Mark Everett in de gaten?

2 opmerkingen:

Derek zei

Vergeet het fantastische album niet dat hij met Danger Mouse heeft gemaakt. Misschien wordt dat hu eindelijk post mortem uitgebracht.

Olav Abacus zei

klopt! die krijgt als ik het goed heb in mei postuum nog een fysieke release

Blogarchief


zie ook http://www.damusic.be