Het oor wil ook wat - door Max Majorana.

oktober 13, 2011

CLAP YOUR HANDS SAY YEAH

Maniac from CYHSY on Vimeo.


Ik ben ook een beetje verwend, hoor, in dit digitale tijdperk. De nieuwe Clap Your Hands Say Yeah komt uit, hij is niet online te streamen, ik koop hem niet. Zelfs voor downloaden ben ik inmiddels te lui - laat staan vragen om een koptelefoon in de platenhandel. Terwijl ik ergens toch zeer benieuwd ben naar dit album. In tegenstelling tot velen vond ik Some Loud Thunder erg mooi. Maakt een band een keer een logische opvolger van hun succesvolle debuut, slim de valkuilen van herhaling omzeilend, is het weer niet goed. Hun nieuwste plaat is, getuige de fragmenten die ik er van heb gehoord, qua sound erg gelikt. Dientengevolge voelen veel ´fans van het eerste uur´ zich daardoor afgestoten. Een beetje raar. Is het niet logisch dat een band met meer budget tot zijn beschikking dan in de begindagen, en zeker na zo een matig ontvangen moeilijke tweede, juist ambitieuzer, groter, ontzaglijker dan ooit wil klinken? Mijn ervaring leert nog steeds dat bands die dat in de regel verwerpen, enkele uitzonderingen daargelaten, iets te verbergen hebben. Omgekeerd valt pak-hem-beet de laatste van The Thermals niet goed te praten door louter de productie te hekelen; het songmateriaal is uiteindelijk het enige dat telt. Hoe dan ook, erg jammer dat de nieuwe videoclips van CYHSY weer precies zijn gemaakt voor de nummers die ik al kende. Geen slechte liedjes, maar weinig nieuws onder de zon. De clip is gezellig. Voetballen, muziek maken en roken in de tourbus. Binnenkort eens wat moeite doen.

Geen opmerkingen:

Blogarchief


zie ook http://www.damusic.be