Het oor wil ook wat - door Max Majorana.

november 02, 2010

CLINIC


In de categorie: bands met een mythisch debuut die dat naar mijn idee nooit meer hebben overtroffen, hoewel dat misschien meer iets over mij zegt dan over hen. Ik was in de loop der jaren mijn interesse in Clinic wat verloren en op het punt gekomen dat ik platen als Funf en Do It gemakkelijk terzijde schoof. Hun dit jaar uitgekomen Bubblegum is echter weer een schot in de roos. Van de hysterisch ronkende artpunk is eigenlijk niks meer over, maar je krijgt er de intimiteit van klassiekers als Distortions en Goodnight Georgie voor terug. Zelfs met wat andere arrangementen als we van ze gewend zijn (zo zijn met name de strijkers een welkome en duidelijk hoorbare toevoeging op hun toch al eigenzinnige geluid) klinkt de band nog even grillig als voorheen. Dit is gewoon een rustig album, maar er wel een dat net zo onderhuids kruipt als hun beste platen. Een outsider voor de jaarlijstjes, ga dat beoordelen! Met I'm Aware schreven de vier dokters uit Liverpool sowieso een van de mooiste nummers van het jaar. De vergezellende videoclip is lekker tipsy.

Geen opmerkingen:

Blogarchief


zie ook http://www.damusic.be