Het oor wil ook wat - door Max Majorana.

november 24, 2008

OUD NIEUWS: MANIC STREET PREACHERS



Vandaag werd bekend dat Richey Edwards, voormalig gitarist van de Manic Street Preachers, door een rechter officieel dood is verklaard. De gitarist vertrok in 1995 van de één op de andere dag. Hij was alcoholverslaafd en depressief, en omdat zijn auto twee weken na de verdwijning gevonden werd nabij een Londense brug, werd al sinds zijn verdwijning aangenomen dat, hoewel zijn lichaam tot op de dag van vandaag niet aan werd getroffen, het om zelfmoord ging. Het heeft de geschiedenis van de Manic Street Preachers getekend. Ze besloten als drietal door te gaan. Je zou kunnen stellen dat de band na het verlies van de gitarist een minder radicale weg in is geslagen (lees: minder punk), die uiteindelijk leidde naar het imago dat de band vandaag de dag kenmerkt: een politiek nog altijd zeer geëngageerde maar minder ruige popgroep, die bovendien enkele grote hits op haar naam wist te zetten. De Welshmen gebruiken in hun muziek nog steeds teksten van Edwards en maken ook nog altijd een deel van de royalties over op een aparte bankrekening ten gunste van hun oud-bandlid, in de veronderstelling dat hij nog zou leven. Ach, triest verhaal. Bijgevoegd is de video van 'Ocean Spray', een latere single uit 2002.

4 opmerkingen:

Boy de Nijs zei

hee max! ik was je even kwijt. maar een triest verhaal is het wel ja. Toen ik je begin dit jaar eens tegenkwam in de stad zij ik dat vantage point van de godenzonen niet zo goed vond. maar bij deze wil ik da even terugnemen en zeggen dat ik hem erg goed in elkaar vind zitten. In m'n top 3 van 08. groeten van boy

Olav Abacus zei

hey,

godenzonen. haha. ik vind in a bar under the sea (nog altijd) de beste.

ben nog aan het nadenken over mijn jaarlijstje van 2008. veel keuze!

Boy de Nijs zei

Ik zeg ook niet dat ik m beter vind dan i.a.b.u.t.s. Maar idd veel keuze dit jaar en wordt lastig.maar het hoeft ook niet.

Olav Abacus zei

ik ben benieuwd naar je lijstje!

Blogarchief


zie ook http://www.damusic.be