Het oor wil ook wat - door Max Majorana.

december 12, 2011

EERVOLLE VERMELDINGEN 2011

Trish Keenan R.I.P.

Toen Trish Keenan op 14 januari 2011 overleed aan de gevolgen van Mexicaanse griep en een longontsteking, besefte ik me pas hoe zeer ik de muziek van Broadcast waardeer. Vooral Haha Sound is zo een uitzonderlijk mooie plaat die me nog altijd blij maakt als een kind. Engelachtige, betoverende zangeres, aan wie een album uit mijn top 10 is opgedragen. Een triest en naar verlies.

Spinvis - Tot Ziens, Justine Keller

Ik heb Spinvis na het grijsdraaien van zijn debuut op mijn vijftiende snel afgeserveerd als saaie ouwe zielepoot en 'dat was eens maar nooit meer'. Te gemakkelijk. Hij wist me met dit nummer toch weer erg te ontroeren. Die typische vinexlyriek is ongehoord, en de terugkeer van kleinkunstjes naar melancholische zolderkamerpop smaakt weer naar meer. De Nederlandse Sparklehorse moet gekoesterd worden.

Destroyer - Kaputt

Over alcohol gesproken. Dan Bejar zoop tijdens zijn optreden 6 biertjes in een uur. Wat een romanticus! Een zonderling figuur weet met zijn negende album opeens alle aandacht uit indiekringen op zich te vestigen. Kapuut is het ultieme bewijs dat easy listening ook gespeeld kan worden met bezieling. Echt een plaat voor een zwoele zaterdagnacht eigenlijk, maar wat mij betreft doet 'ie het ook bijzonder goed op druilerige zondagmiddagen.

Battles - Gloss Drop

Battles | Wall Street | A Take Away Show from La Blogotheque on Vimeo.


Mirrored was een mijlpaal. De tot zanger gebombardeerde Tyondai Braxton verliet daarop de groep. Een moeilijke tweede, wat je zegt. Ontegenzeggelijk is het verrassingseffect verdwenen en ontbreekt het Gloss Drop soms aan urgentie. Desalniettemin blijft Battles een unieke band in zijn soort.

De Kift - Brik

Vanuit het niets ben ik dit jaar een fan geworden van De Kift, de enige Nederlandse band die subsidie ontvangt van het Fonds voor de Podiumkunsten. En terecht! Van hun uitgebreide tour met een loodzwaar Brik heb ik in totaal vier optredens bezocht. Die waren weliswaar steeds identiek, maar ook elke keer overdonderend goed. Overigens heb ik inmiddels ook tegen een zeer zacht prijsje twee vintage posters, een briefkaart, een tas en een prachtig handmatig vormgegeven album in huis gehaald. Dat album is mooi, maar draai ik eigenlijk zelden. Zien is geloven.

Geen opmerkingen:

Blogarchief


zie ook http://www.damusic.be