Het oor wil ook wat - door Max Majorana.

augustus 06, 2009

OUD NIEUWS: RADIOHEAD



Om eerlijk te zijn, moet ik zeggen dat ik over het nieuwe nummer van Radiohead nog dezelfde dag hoorde. Dat Harry Patch overleden was vernam ik pas twee weken na zijn dood. De voormalig loodgieter stierf 25 juli jongstleden op een leeftijd van 111 jaar. Daarmee was hij niet alleen de op twee na oudste man van de wereld, de oudste man van Europa, en één van de 70 oudste mannen ooit, maar ook de oudste veteraan die nog gevochten had in de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog.

De Brit schreef zich als 18-jarige in het leger in. Hij sprak niet over zijn ervaringen tot hij 100 werd. 'Oorlog is geen enkel leven waard', zei hij toen. Patch verloor drie van zijn beste vrienden in 1917 tijdens de Derde Slag om Ieper, een van de grotere veldslagen van de zogenaamde War To End All Wars. Zeker 500 000 soldaten lieten destijds hun leven.

Kun je oprecht verdriet voelen om het overlijden van iemand die je nooit hebt gekend? Ik bedoel, wanneer je Wikipedia er op na slaat was deze man beslist een held! Thom Yorke helpt een handje, door met zijn falset een aangrijpende tekst te brengen op Jonny Greenwoods indringende strijkpartijen. Het eerbetoon aan Harry Patch is te koop voor 1 pond en alle opbrengsten zullen gaan naar het Royal British Legion. Ik kan niet ophouden met luisteren en heb gestort.

1 opmerking:

Derek zei

Ah, het staat ook op youtube. Dat luistert wat beter weg!

Blogarchief


zie ook http://www.damusic.be