Het oor wil ook wat - door Max Majorana.

december 08, 2008

VIDEO: EL GUINCHO - PALMITOS PARK



El Guincho is de naam waaronder Pablo Diaz Reixa vanuit Barcelona opereert. Zijn eerste album is sinds kort ook in Europa verkrijgbaar. Een boel mensen zullen omwille van Alegranza haastig hun jaarlijstje nog even aanpassen. Hen zou ik het volgende willen zeggen: neem geen al te impulsieve besluiten. Ik kan me voorstellen dat de op het eerste gehoor sprekende gelijkenis met Panda Bear, die ook mij zeker niet is ontgaan, je daar tot zou kunnen aanzetten. Maar voordat je te hoge verwachtingen krijgt of al te enthousiast wordt na de allereerste luisterbeurt, is het misschien goed om van mij aan te nemen dat Alegranza geen meesterwerk is als Person Pitch, het album dat vorig jaar uitsluitend goede recensies oogstte. Er zijn namelijk een paar wezenlijke verschillen hoorbaar. Voor de duidelijkheid: die vallen niet per definitie slecht uit. Smaken verschillen. Buiten kijf staat wel dat de muziek van El Guincho zeer upbeat is, en daarmee de suggestie wekt enkel voor de dansvloer bestemd te zijn, terwijl de inmiddels ervaren Panda Bear zichzelf met Person Pitch vooral leek te willen voorzien in de behoefte even niet in een band te spelen - iets dat achteraf overigens goed uitpakte voor zowel hemzelf als voor Animal Collective, wier album Strawberry Jam mede door de postieve kritieken op Person Pitch een half jaar later voor het eerst een notering in de hitlijsten wist te bemachtigen - maar dit terzijde. El Guincho maakte in essentie een plaat voor een feestje, wat in de praktijk neerkomt op een kleine diversiteit en een grote voorspelbaarheid. Barcelona en Lissabon liggen uiteindelijk toch 1200 km uit elkaar. Voor iedereen die Person Pitch net iets te psychedelisch vond, is Alegranza in ieder geval zeker een aanrader.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

met zo'n gebit zou ik er toch voor kiezen de close ups gewoon niet te doen.
wel n leuk nummer en duidelijke overeenkomst met panda bear, alleen mis ik wel avontuur, het is echt alles behalve spannend.

Olav Abacus zei

wir sind einverstanden.

Blogarchief


zie ook http://www.damusic.be