januari 04, 2010

RECENSIE: CYMBALS EAT GUITARS - WHY THERE ARE MOUNTAINS

Misschien was de bij ons eindlijstje van vorig jaar gevoegde opmerking dat er "helaas geen platen zijn verschenen waarover we durven te beweren er over pakweg twee jaar nog even hartstochtelijk naar te luisteren" ietwat voorbarig. De houdbaarheidsdatum van die platen lijkt in zijn geheel nog niet te zijn overschreden. Des te meer een reden om het debuut van Cymbals Eat Guitars, een onmiskenbare groeiplaat, warm te onthalen.

Het kwartet uit New York verdient dit voordeel van de twijfel natuurlijk niet zomaar. Het langverwachte ‘Why There Are Mountains’ schotelt namelijk een goede portie alternatieve gitaarrock voor die ons al tijdens de allereerste seconden naar de keel vliegt. Onmiddellijk dringen zich associaties op met hooggekwalificeerde namen als The Sea And Cake en Pavement, bands die in de jaren negentig furore maakten. ‘Why There Are Mountains’ ademt dit vervlogen decennium, dat met de groots aangekondigde reünie van Stephen Malkmus en consorten verder weg lijkt dan ooit. De romantiek van uitverkochte zalen; het is de ironie van de indierock.

Net als bovengenoemde bands zit Cymbals Eat Guitars boordevol ideeën. De groep neemt op dit album, dat in eigen beheer wordt uigebracht, echter wat langer de tijd om deze uit te werken. Verwacht dus geen rafelige popsongs van drie minuten, maar nummers van epische proporties die hun geheimen pas na enkele luisterbeurten prijsgeven.

Van al die ruwe diamantjes maakt Indiana, met een sterk, door blazers gedragen refrein, wellicht nog het meeste kans om de radio te halen. Onze favoriet is echter Share, dat tekent voor de beste spanningsboog van de plaat. Mistige coupletten waar de onderhuidse spanning vanaf druipt monden na zeven minuten uit in een bevrijdende climax, waarin de gitaar en elektrische piano naar hartenlust om elkaar heen draaien. Het is bovendien illustratief voor de talentvolle en piepjonge frontman Joseph d’Agostino dat hij precies weet hoe hij de aandacht van de luisteraar moet vasthouden.

‘Why There Are Mountains’ is een avontuurlijk en ambitieus debuut dat, als alles verloopt volgens plan, nog wel een tijdje zal beklijven.

Geen opmerkingen: