Het oor wil ook wat - door Max Majorana.

september 13, 2021

SOMEONE

Iemand die zichzelf Someone noemt, mag je daar het meest baanbrekende en onderscheidende album van het jaar van verwachten? Nee, niet onmiddelijk, maar de kalmerende kracht die van Shapeshifter uit gaat schuilt nu juist in een gebrek aan pretenties. De elf tijdloze folkpopsongs die Tessa Rose Jackson hier voorstelt lijk je stuk voor stuk al eerder gehoord te hebben op platen van Nick Drake, Joni Mitchell, of, recenter, bands als Quilt en Eerie Wanda. Niets mis mee, want Jacksons verzorgde gitaarspel en zachte vocalen doen simpelweg hun werk. Ook fijn wanneer je Someone als artiestennaam kiest en Shapeshifter als albumtitel; je kunt ongegeneerd Dylans wat afgekloven Blowin’ In The Wind binnen smokkelen. De liedjes worden steeds op tijd uitgerust met een sierlijke trompet (Paris At Midnight), zingende zaag (Empathy), of elektrische gitaarsolo (Nothing Really Matters). Veel was vroeger goed, maar ook in het heden worden er nog feesten der herkenning gegeven.

Geen opmerkingen:

Blogarchief


zie ook http://www.damusic.be