Het oor wil ook wat - door Max Majorana.

januari 15, 2009

SEMI-PROFESSIONEEL: LOOKALIKES





Goede clips hebben soms - al dan niet bewust - wat al te letterlijk iets met elkeer gemeen. Daarvan zijn vele voorbeelden denkbaar. Voor de duidelijkheid: dat wil niet zeggen dat de clips op zich de moeite niet waard zouden kunnen zijn. Mij lijkt het leuk om op zijn tijd eens enkele video's onder de loep te nemen en te onderzoeken in hoeverre ze op elkaar lijken. Ik trap af met Roger Sanchez en Gnarls Barkley. In feite bracht laatstgenoemde me op het idee.

Een ogenschijnlijk middelmatig housenummer tegenover een moderne soulheld. Over muziek moeten we eigenlijk niet gaan beginnen. Feit is wel dat deze clips beeld en geluid perfect op elkaar aan laten sluiten, wat resulteert in twee korte films vol dromerige melancholie. Zowel Gnarls Barkley als Roger Sanchez kiezen voor een open einde, maar duidelijk is dat in de liefde de organisatie het altijd zal blijven winnen van de spontaniteit. Welke metafoor is daarvoor beter geschikt dan het sterven van een hart?

10 opmerkingen:

Jay zei

Roger Sanchez sampled dan ook nog eens van een nummer van ToTo!

Olav Abacus zei

goh, dat wist ik niet!

Anoniem zei

http://www.trixonline.be/site/content/programma.asp?dag=vandaag&id=341

ruig

Olav Abacus zei

nice! eventjes die plaat downloaden dan. en zzz wil ik toch ook wel eens zien, vond ze enkele jaren terug op dour niet echt denderend.

Anoniem zei

oh en ponytail @ 013

Anoniem zei

Wat is er dan semi-professioneel aan je blog? Je zou ook 'semi-niet professioneel blog' kunnen opschrijven trouwens.

Olav Abacus zei

nice, daar ga ik zeker heen. was jij dat ook van plan? ik vrees namelijk dat er in mijn vriendengroep maar weinig animo voor zal zijn.

@henk: valse bescheidenheid, misschien. oorspronkelijk kwam het idee voor deze blog na het herlezen van nick hornby\s high fidelity. tegenwoordig heeft iedereen een mening over muziek, maar ik ben wat obsessiever dan gemiddeld. semi-professioneel ook omdat ik zelf mn eigen werkgever ben, en ik het moet stellen zonder de voorrechten van professionele journalisten, dus geen press kits, maar alleen het www.

graag zou ik schrijven voor wat meer gerenommeerde e-zines als fileunder, gonzo, damusic of 3voor12, maar dat zit er voorlopig nog niet in.

Anoniem zei

ja, ik ga zeker naar de 013, ik neem dan de vrijdag vrij van school en ga zaterdag naar jay reatard in de effenaar. druk baasje!

en waarom zit schrijven voor een gerenomeerde muziekblog er niet in? ik heb altijd het gevoel dat je er maar een klein stukje daadkrcht van verwijderd bent.

+ ik kom door mijn winterdip met die nieuwe sufjan plaat The Welcome Wagon

kitty

Olav Abacus zei

dank je wel voor je compliment, kitty. ik heb al eens gesolliciteerd bij DaMusic, maar daar waren ze niet erg enthousiast.

ik zie je in de 013 dan! en ga the welcome wagon luisteren.

Jay zei

ja Max, ken je classicrock klassiekers.

http://www.youtube.com/watch?v=9ZRp6xGEC50

Kan er zelf ook niets aan doen dat het vroeger met de paplepel is ingegoten.

Blogarchief


zie ook http://www.damusic.be