juni 01, 2009

RECENSIE: GOMEZ - A NEW TIDE

(release 31 maart 2009 via Eat Sleep)

Gomez is zo een band waar enerzijds over wordt gezegd dat ze de meest onderschatte groep van de UK zijn, anderzijds dat ze hun debuutalbum gewoon nooit meer hebben kunnen evenaren. Het is een discussie die letterlijk al 10 jaar wordt gevoerd, en mijn persoonlijke mening is dat hoewel Bring It On mogelijk inderdaad hun beste plaat tot nu toe is en het er alle schijn van heeft dat die niet meer wordt overtroffen (althans niet in de ogen van de behoudende Britse pers), je jezelf als luisteraar wel van een enorme hoeveelheid hoogstaande liedjes ontzegt wanneer je de andere 5 albums van de band links laat liggen.

De grote troef van de groep is duidelijk haar veelzijdigheid. Gomez heeft drie verschillende zangers en songschrijvers in dienst, en daarmee een streepje voor. A New Tide klinkt, net als alle voorgaande albums, dan ook erg gevarieerd. Het knappe van de band is echter dat het ondanks die vele invloeden toch onmiskenbaar een eigen geluid heeft weten te creƫren dat laveert tussen indiepop, folk, en blues.

Sinds hun vierde plaat Split The Difference uit 2004 heeft het Noord-Engelse vijftal haar experimenteerdrift wat laten varen en ze houdt er tegenwoordig wat conventionelere songstructuren op na.
Dat wil gelukkig absoluut niet zeggen dat ook de zesde langspeler niet weer heel wat moois in petto heeft. If I Ask You Nicely zou met zijn aanstekelijk basloopje perfect de toekomstige reclamespot voor, pak hem beet, de nieuwe Renault Twingo kunnen voorzien. Songs zoals Mix of Win Park Slope zijn dan weer schoolvoorbeelden van moderne gelaagde britpop. En dan heb ik het nog niet gehad over eerste single Airstream Driver, met die heerlijke laidback groove.

Ik ben niet de laatste om te beweren dat bands zich dienen te ontwikkelen, en in het geval van pakweg The Thermals of The Coral is het absoluut jammer dat de scherpe randjes na verloop van tijd enigszins verdwenen zijn. Anderzijds is het niet meer dan normaal dat bands die langer dan 10 jaar meedraaien op een gegeven moment volwassen worden. De ontwikkeling in kwestie die Gomez heeft doorgemaakt is eigenlijk volstrekt logisch, en bovendien niets om je druk over te maken. Zulke slimme, solide, en bovendien hitgevoelige nummers als op A New Tide hoor je namelijk niet vaak meer.

Geen opmerkingen: