september 26, 2008

RECENSIE: SPINTO BAND - MOONWINK

Spinto Band - Moonwink
release: 22 september (Park The Van)

De moeilijke tweede plaat. Het is een alomtegenwoordig fenomeen sinds The Strokes in 2003 Room On Fire uitbrachten. Toch stel ik soms zo mijn vraagtekens bij de beweringen van critici en fans, die menen dat ‘de tijdsgeest is vervlogen’, ‘deze tweede plaat jammergenoeg niet meer zo fris klinkt’, of ‘de groep hier de verkeerde weg in is geslagen’. Ok, ik vond Is This It ook beter, maar stel je nu voor dat die twee albums in een andere volgorde uit waren gebracht, of tegelijkertijd, zou mijn oordeel dan anders zijn? Waarschijnlijk niet. De tweede plaat is vaak gewoon een equivalent van de vorige. Schijnheilig om die dan (al bij voorbaat) de grond in te boren. En wat betreft de tijdsgeest: laat me je er nog even aan herrinneren dat er in de popmuziek zelden nog werkelijk vernieuwende groepen actief zijn. Dus: nonsense. De ware reden, jongens en meisjes, schuilt in het feit dat debutanten voor recensenten een pak cooler zijn om mee te pronken.

De Spinto Band bracht met Nice And Nicely Done drie jaar geleden een erg vrolijk album uit vol bescheiden indiepop, waaronder de geweldige singles Brown Boxes en Oh Mandy. De opvolger heet Moonwink en klinkt inderdaad weinig anders. De nummers liggen buitengewoon goed in het oor, maar zijn niet oppervlakkig. Ook het feit dat de groep twee zangers heeft met elk een eigen stemgeluid, komt de afwisseling ten goede. Soms een beetje Talking Heads, soms een beetje Death Cab, soms een beetje Weezer, en lekker uptempo. Je wordt aangenaam verrast, en er is dan ook simpelweg geen goede reden om Moonwink niet net zo’n warm hart toe te dragen. Uitschieters zijn eerste single ‘Summer Grof’, werkelijk even aanstekelijk als Oh Mandy destijds, en The Black Flag, een prettig gestoorde afsluiter. Is Spinto Band eigenlijk al in The O.C. geweest?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

The O.C. is volgens mij afgelopen, maar wat een plaat inderdaad.
Het was ook werkelijk genieten in de Paradiso dinsdag.

Olav Abacus zei

gewoon een goed album, ik vind alleen the cat's pajamas een zwak nummer. vervelend aan spinto band is dat het live zoveel indrukwekkender is dan op plaat, waardoor ze niet direct snel boven het maaiveld uit zouden steken.